Fenntarthatóság a társadalmi befektetések szemszögéből 2013.


2013. október 3., Microsoft Magyarország Kft.

2013. október 3-án a Microsoft Magyarország székhelyén tartotta meg éves szakmai konferenciáját a Magyar Adományozói Fórum (MAF), amelyen közel 130 hazai szakember vett részt a non-profit, az üzleti és az állami szektor képviseletében. A MAF „Fenntarthatóság a társadalmi befektetések szemszögéből 2013” konferencián, amelynek fővédnöke Dr. Cséfalvay Zoltán, Parlamenti és gazdaságstratégiáért felelős államtitkár volt, a társadalmi befektetéseknek a vállalati és a társadalmi fenntarthatóságban betöltött szerepét és jövőbeni lehetőségeit vitatták meg a résztvevők. Az előző évekhez hasonlóan a rendezvény záró programjaként került sor a MAF Társadalmi Befektetések Díj pályázat eredményhirdetésére és a díjak átadására.

A konferenciát  az eseménynek helyszínt biztosító Microsoft Magyarorország képviselőinek,  Szilágyi Bernadettenek, a Microsoft Magyarország Kft. citizenship program menedzserének és Sagyibó Viktornak,  a Microsoft Magyarország Kft. kormányzati üzletág igazgatójának, valamint  dr. Molnár Klárának, a Magyar Adományozói Fórum igazgatójának köszöntője nyitotta meg.

A szakmai program első kerekasztal beszélgetésének témája a 2013-ban bevezetett MAF Felelős Támogató Védjegy volt. A beszélgetéshez meghívott vállalati szakemberek a MAF védjegye kapcsán a vállalatok támogatási gyakorlata hitelesítésének előnyeit vitatták meg. A panel résztvevőit (Czafrangó János, az ERSTE Bank Hungary Zrt. good.bee programvezetője, Hajna Csongor, a Provident Pénzügyi Zrt. kommunikációs csoportvezetője, Magyar Henrietta, a Tesco Global Áruházak Zrt. vállalati felelősségvállalási menedzsere, Nyilas Orsolya, a Vodafone Magyarország Zrt. belső kommunikációs és vállalati felelősségvállalási igazgatója és Szabó István, a KPMG Tanácsadó Kft. vállalati felelősségvállalás menedzsere) a beszélgetés moderátora Kőszegi András, a BrandTrend  ügyvezető igazgatója, a BKF CSR szakirányának vezetője arról kérdezte, hogy milyen mértékben és hogyan vethetők össze és standardizálhatók a Védjegy segítségével akár a különböző szektorokban működő vállalatok eltérő támogatási gyakorlata, valamint, hogy mi lehet annak a jelentősége, hogy a vállalati támogatások területén is megjelennek bizonyos minőségbiztosítási elvek.

A beszélgetést és a közönség kérdéseire adott válaszokat követően Füzesy Tamás, a United Way Magyarország ügyvezető igazgatója, a Védjegy hitelesítési eljárásban részt vett szakértő első alkalommal adta át 5 hazai vállalat számára a MAF Felelős Támogató Védjegy elismerést, amely a stratégia, a menedzsment és az átláthatóság területeit átfogó szempontok alapján vizsgálja, minősíti és hitelesíti a hazai vállalatok támogatási, társadalmi befektetési tevékenységeit. A hazai civil és vállalati szakértők közreműködésével kifejlesztett védjegy 2 évre biztosított használati jogát 2013-ban a K&H Csoport, a KPMG Tanácsadó Kft., a Provident Pénzügyi Zrt., a Vodafone Magyarország Zrt. és a Tesco Global Áruházak Zrt. szerezte meg.

A társadalmi és gazdasági fenntarthatóság terén megvalósuló szektorok közötti együttműködések lehetőségeiről tartotta meg előadását Dr. Cséfalvay Zoltán, Parlamenti és gazdaságstratégiáért felelős államtitkár, a konferencia fővédnöke. Az államtitkár előadásában kiemelte: „a válság utáni időkben érdemes végiggondolni a három szektor (ti. állam, vállalatok, civil szervezetek) együttműködését, a vállalati szféra aktivitásának kiszélesedése mellett. A válság során a klasszikus, pénzbeli adományok mellett nagyobb teret nyert az önkéntesség, amit igen pozitív dolognak tartok, és a jelenlegihez képest is komoly lehetőséget látok ezek professzionális fejlesztésére, az önkéntesség kibontakoztatására, úgy a vállalati-, mind a közszféra oldalán.”

Egy különleges és fontos aspektusból, a hazai családi vállalkozások szempontjairól beszélt a fenntarthatóság és a társadalmi befektetések fő kérdéseiről Boross Dávid, a Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Közhasznú Egyesület társelnöke, valamint az Oázis Kertészeti Kft. társtulajdonosa.  A családi vállalatok hosszú távú, üzleti fenntarthatósága szempontjából a sikeres generációváltásé a fő szerep, amelyben fontos szerepet játszik a CSR, a társadalmi befektetések is, mivel a családot összetartó értékké válhat a következő generációk bevonásával, aktív részvételével a tevékenységekben. A családi vállalkozások esetében a támogató szervezetnek személyes kötődése is van a kiválasztott területekhez, célokhoz, de ahogy saját üzleti szervezetében, úgy a támogatott szervezetek esetében is elvárás a hosszú távon, akár önállóan is fenntartható, hatékony működést. Szintén gyakori a személyes felügyelet és közreműködés a támogatási programokban akár operatív szinten is. Stratégiai szempontból már egyértelműen megjelennek a deklarált célok és fókuszterületek a családi vállalkozások támogatási gyakorlatában, de még nem feltétlenül jellemző a büdzsé alapú tervezés.

A hazai vállalatok társadalmi befektetéseinek 2009 és 2015 közötti trendjeit mérte fel a MAF 2013 tavaszán végzett TOP 200 kutatása, amelynek első eredményeit Dr. Molnár Klára a MAF igazgatója mutatta be a hallgatóságnak.

A „Merre visz az utunk? – A társadalmi, gazdasági környezet aktuális kihívásai a vállalati támogatási stratégiák és gyakorlatok tükrében” című második panelbeszélgetés résztvevői is a vállalati befektetések stratégiai átértékelődéséhez, trendjeihez kapcsolódó tapasztalataikat osztották meg a beszélgetés moderátorának, Krizsó Szilviának segítségével.

A hazai legnagyobb iparágak képviseletében, Beke Zsuzsa, a Richter Gedeon Nyrt. kormányzati kapcsolatok és PR vezetője, Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója, Károlyi Zsuzsanna, az E.ON Hungária Zrt. kommunikációs vezetője, Mucska Péter, a Coca Cola HBC Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok vezetője, Nagy Zoltán Péter, az OTP Bank Nyrt. marketing vezetője, Rózsa Iván, a Magyar Telekom Távközlési Nyrt. kommunikációs igazgatója vettek részt a beszélgetésen, ahol hangsúlyozták, hogy az elmúlt években minőségi változáson mentek át a támogatási programok.  Az előző évtizedhez képest sokkal proaktívabb, tudatosabb, fókuszáltabb és alaposabban alátámasztott tervezésre van szükség, valamint az eredmények és a hatás mérése is alapelvárássá vált. A támogatáshoz felhasznált erőforrások jelentősége is megváltozott, az önkéntesség szerepe felértékelődött, bár ezen a területen még sokat kell fejlődnie a cégeknek, hogy a vállalati kompetenciák hatékonyabban érvényesülhessenek.

A támogatások jelentősége szempontjából a rájuk fordított erőforrások nagysága már nem döntő, a vállalatoknak meg kellett tanulnia szűkebb keretből gazdálkodni és sok esetben nem is lehet egyértelműen meghatározni ezeket. Ma már kifejezetten az a szempont kap kiemelt szerepet, hogy mennyire képes a program a támogatottak köre mellett szélesebb célcsoportokat is megszólítani, aktivizálni, ezzel is megsokszorozva a program eredményességét, társadalmi hatását, ezen keresztül is építve a vállalati brandet, reputációt.

Az izgalmas beszélgetést követően Márta Irén, a Holcim Hungária Zrt. vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója mutatta be a Holcím nemzetközi támogatási tevékenységeit a fenntartható építészet terén „Globális kontextusban” című előadásában.  A fenntartható építészet kritériumai mellett a résztvevők megismerkedhettek a Holcim több éves múltra vissza tekintő programjainak, a Holcim Grants, a Holcim Awards és a Holcim Forum részleteivel is.

Az ebédszünetet követően a hazai, támogatási tevékenységeket végző alapítványi szektor képviseletében hangzott el három előadás.

Dr. Móra Veronika, a Magyar Adományozói Fórum elnöke és az Ökotárs Alapítvány igazgatója a civil szervezetek hosszú távú fenntarthatóságának kérdései kapcsán a magyar civil szektor jelenlegi helyzetét foglalta össze és az elmúlt években lezajlott jelentős változásokat, valamint a szervezetek előtt álló kihívásokat, feladatokat mutatta be prezentációjában.

Küllői Péter, a Bátor Tábor kuratóriumi elnöke hangsúlyozta, hogy a következő években a civil szervezeteknek is szükséges elsajátítani az üzleti gondolkodás és tervezés elemeit hosszú távú fenntarthatóságuk érdekében.  A szektornak meg kell teremtenie az egyensúlyt a problémák érzelmi és a racionális megközelítése között és azok a szervezetek számíthatnak sikerre és fejlődhetnek a megváltozott körülmények, társadalmi elvárások között, amelyek képesek kialakítani egy olyan működési, „üzleti” modellt, amelyben világosan meghatározzák, milyen arányban és milyen bevételi forrásokra kívánják alapozni tevékenységüket a jövőben.

A blokk zárásaként az egyik legnagyobb hazai vállalati alapítvány, a MOL Új Európa Alapítvány céljait, tevékenységeit és eredményeit ismertette a konferencia vendégeivel Kelenvölgyi Ágnes, a MOL szponzorációs vezetője.

A korábbi éveihez hasonlóan a konferenciát 2013-ben is a MAF Társadalmi Befektetések Díj eredményhirdetése és a díjátadás zárta.

Kérjük, töltse le a konferencia programját és a konferencián elhangzott prezentációkat!

MAF Konferencia 2013

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/182675DSC_13004.jpg

A konferenciát megnyitotta Sagyibó Viktor, a Microsoft Magyarország Kft. kormányzati üzletág igazgatója, Szilágyi Bernadette, a Microsoft Magyarország Kft. citizenship program menedzsere és dr. Molnár Klára, a Magyar Adományozói Fórum igazgatója

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/739643DSC_13016.jpg

A MAF Felelős Támogató Védjegy című kerekasztal résztvevői balról: Szabó István (KPMG Tanácsadó Kft.), Dr. Czafrangó János (ERSTE Bank Hungary Zrt.), Nyilas Orsolya (Vodafone Magyarország Zrt.), Hajna Csongor (Provident Pénzügyi Zrt.), Magyar Henrietta (Tesco-Global Áruházak Zrt.), Kőszegi András (BrandTrend)

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/839169DSC_13158.jpg

Dr. Cséfalvay Zoltán, parlamenti és gazdaságstratégiáért felelős államtikár a szektorok közötti együttműködések lehetőségei a társadalmi és gazdasági fenntarthatóság terén címmel tartott előadást

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/193117DSC_13160.jpg

Boross Dávid, a Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Közhasznú Egyesület társelnökének az előadása

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/401014DSC_13171.jpg

"Merre visza az utunk?" című kerekasztal beszélgetés résztvevői balról: Rózsa Iván (Magyar Telekom Távközlési Nyrt.), Károlyi Zsuzsanna (E.ON Hungária Zrt.), Beke Zsuzsa (Richter Gedeon Nyrt.), Horváth Magyary Nóra (K&H Csoport), Mucska Péter (Coca Cola HBC Magyarország Kft.), Nagy Zoltán Péter (OTP Bank Nyrt.), Krizsó Szilvia

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/152450DSC_13214.jpg

Móra Veronika, az Ökotárs Alapítvány igazgatójának előadása

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/605568DSC_23282.jpg

Márta Irén, a Holcim Hungária Zrt. vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatójának előadása

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/415589DSC_23301.jpg

Küllői Péter, a Bátor Tábor kuratórium elnökének előadása

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/465185DSC_23308.jpg

Kelenvölgyi Ágnes, a MOL szponzorációs vezetőjének előadása

MAF Konferencia 2013. október 3.