Amit mérünk, javulni fog!, 2014. október 2.


2014. október 2., Erste Bank székház

A Magyar Adományozói Fórum (MAF) az Erste Bank székházában látta vendégül a hazai szakembereket idei éves konferenciáján október 2-án. Az „Amit mérünk javulni fog” elnevezésű esemény fővédnöke ezúttal Varga Mihály, Nemzetgazdasági Miniszter volt. A rendezvényen az üzleti, a non-profit és az állami szektor képviselői két meghatározó trend, a támogatási programok társadalmi és vállalati szinten elért eredmény- és hatás mérésének lehetőségeiről, illetve a hazai gazdasági nevelés és a vállalkozásösztönzéshez kapcsolódó vállalati kezdeményezésekről cseréltek eszmét egymással.

A konferenciát Jelasity Radován, az Erste Bank Hungary Zrt. Elnök-Vezérigazgatójának köszöntője nyitotta meg. Előadásában kiemelte: „Mind a pénzügyi, mind a társadalmi befektetéseknél a megtérülést keressük. Egy vállalat professzionális  társadalmi befektetése a pénzügyeknél kevésbé kockázatos, biztosabb a megtérülést tesz lehetővé. Az idén félezer munkavállaló bevonásával újradefiniált Erste jövőképének fontos alapgondolata, hogy az elkötelezettség társadalmi szerepvállalással is bizonyítandó. Az Erste pénzügyi szolgáltatásai révén élethelyzetek megoldója is, ami személyes hozzájárulást is igényel. Ennek szellemében indult útjára szeptember elején a munkatársak önkéntességére is építő „+1 Tett” program, több civil szervezettel együttműködésben.”

A köszöntőt követően a kormányzat képviseletében Nikoletti Antal, a Nemzetgazdasági Minisztérium nemzetközi gazdasági kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára tartott beszédet, amelyben hangsúlyozta: „kedvező, hogy a konferencián bemutatott vállalati programok, és ezek hatásmérése nem csupán az adományozásra, hanem a problémák gyökerére fókuszálnak. Fontos, hogy a fenntarthatóság iránti elkötelezettség a vállalatok DNS-ébe épüljön be."

A szakmai programot indító első kerekasztal beszélgetés fókuszában a támogatási programok társadalmi és vállalati hatásainak mérésének előnyeiről és  kihívásairól beszélgettek a meghívott vállalatok képviselői: Kelenvölgyi  Ágnes, a MOL Nyrt. szponzorációs vezetője, Magyar Henrietta, a Tesco Global Áruházak Zrt. vállalati felelősségvállalási menedzsere, Mezei Rudolf, a Promecom Kft. ügyvezető igazgatója, Nyilas Orsolya, a Vodafone Magyarország Zrt. belső kommunikációs  és vállalati felelősségvállalási igazgatója, Szabó Eszter, a GE közép- és kelet-európai corporate kommunikációs és Public Affairs igazgatója és Szinai Ádám, a CIB kommunikációs és marketing vezetője.

A BrandTrend ügyvezető igazgatója, Kőszegi András által moderált panelben résztvevő vállalatok mindegyikénél alapelvárás, hogy valamilyen módon tervezhetővé tegyék a programok megvalósulása során pedig kövessék és mérjék a támogatások eredményeit és hatását, amelyhez mind társadalmi, mind vállalati szinten meghatározzák a mennyiségi és minőségi sikerkritériumokat. A vállalati szempontok kapcsán elsősorban a márka, illetve a vállalat elfogadottságát érintő változások mérése áll az első helyen a legtöbb esetben, míg a társadalmi hatások tervezésében és mérésében elsősorban a civil partnerekre támaszkodnak a cégek az együttműködések során.

A mérési tevékenységek költségeit a vállalatok nem feltétlenül tervezik meg külön, a költséghatékonyság elérése az elsődleges, illetve nem is feltétlenül mérnek mindent. A nemzetközi London Benchmarking Group módszertanát alkalmazó MOL például bár mindent programot nyomon követ, de a mélyebb hatásmérésre a 80/20 elvet alkalmazzák, a projekt nagyságától függően, illetve egyes nemzetközi leányvállalataiknál pedig egyelőre még nem is várható el a támogatott partnerektől, hogy ebben közreműködjenek.

A mérés kézzelfogható előnyeként több szakember is megemlítette, hogy a támogatásoknál alkalmazott mérések segíthetnek a vállalat egyéb tevékenységeinek mérésében is, illetve segít egy olyan szemléletmód kialakításában, amely a mindennapi tevékenységekre gyakorolt hatásán keresztül visszahat az üzletre, a fogyasztókra is.

A résztvevők egyetértettek abban, hogy egy vállalat sem képes egyedül megoldani összetett társadalmi problémákat. A tartós és mélyreható változásokhoz a 3 szektor közötti összefogásra, szoros együttműködésre van szükség. A vállalatok léte és jövője szempontjából a legfontosabb cél, hogy a helyi közösség tagjaként békében élhessenek környezetükkel, ne állandósulhassanak a krízis helyzetek. Azaz a támogatói tevékenységek esetében nem csak projektszinten kell mérni a teljesítményt, összhatásban is jól kell teljesíteni.

A kerekasztal beszélgetést követően Tölgyes Gabriella, a Nemzetgazdasági Minisztérium Foglalkoztatás-stratégiai Főosztályának vezető főtanácsosa mutatta be Magyarország Kormányának a vállalati társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos Prioritási és Cselekvési Tervét. (a prezentáció letölthető az oldal alján)

Közösen a jövő vállalkozóiért!” című második panel résztvevői a pénzügyi-, gazdasági nevelés és a vállalkozásösztönzés terén megvalósuló vállalati kezdeményezésekhez, programokhoz kapcsolódó motivációkról, célokról, megoldásokról beszélgettek  Pistyur Veronika,  a Bridge Budapest ügyvezető igazgatójának közreműködésével.

Meghívott vendégek között a téma iránt legelkötelezettebb pénzintézetek szakemberei mellett kiemelkedően sikeres hazai vállalatok képviselői is megjelentek: Dr. Czafrangó János, az ERSTE Bank Hungary Zrt. good.bee programvezetője, Dózsa Imre, az NNG marketing vezetője, Hajna Csongor, a Provident Pénzügyi Zrt. kommunikációs csoportvezetője, Kürti Tamás, a KÜRT Kft.  alelnöke, Nagy Zoltán Péter, az OTP Bank Nyrt. marketing- és kommunikációs igazgatója, valamint Tringer Ágoston az Invitel Távközlési Zrt. PR vezetője.

A résztvevők kihangsúlyozták, hogy Magyarország jövője szempontjából komoly kockázatokat rejt magában a gazdasági-pénzügyi ismeretek, illetve a vállalkozási hajlandóság alacsony szintje. Ugyanakkor ez a két terület az, ahol a hazai sikeres vállalatok leginkább hasznosítani képesek szakmai kompetenciáikat, tudásuk és tapasztalataik átadásával. Így nem csak az üzleti, hanem az állami és a civil szektor kiemelt érdeke is, hogy minél több olyan kezdeményezés szülessen meg amely a gazdaság fejlesztését ezen a két területen hatékonyan szolgálja. Több cég képviselője is megemlítette saját programjaik kapcsán az innováció szerepét és ösztönzését, amely egyaránt kulcskérdés mind a kkv-szektor, mind a társadalmi vállalkozások fejlődési potenciálja szempontjából.

A leggyakoribb kihívás a vállalatok számára, az ismeretek átadásának mikéntje, azaz milyen módon lehetséges az ismeretek átadását megkönnyíteni, a fiatalokat és a családokat érdeklődőbbé és tudatosabbá tenni a gazdasági készségek elsajátításában.

Többen is kiemelték a jó példák és a sikertörténetek megosztásának és széleskörű bemutatásának hatékonyságát és ösztönző erejét.

A gondolatébresztő beszélgetést és a közönség kérdéseire adott válaszokat követően Palotai Borbála, a PwC marketing kommunikáció és üzletfejlesztés részlegének menedzsere tartott előadást a PwC 2014-ben a hazai vállalatok vezérigazgatóinak körében végzett kutatási eredményeiről.  (a prezentáció letölthető az oldal alján)

A prezentációt Szabados Krisztián, a FLOW PR ügyvezetője vállalati esettanulmányokon keresztül mutatta be a vállalati támogatások kommunikációjával kapcsolatos aktuális kihívásokat és megoldásokat.

A konferencia szakmai blokkját dr. Molnár Klára, a Magyar Adományozói Fórum igazgatója zárta a Vállalati támogatási programok eredmény - és hatásmérésének eszközeit a MAF IMPAKT (Innovatív Magyar Programok Közösségi Támogatásokért) munkacsoport tagja körében feltérképező kutatási tapasztalatok összegzésével. (a prezentáció letölthető az oldal alján)

A Magyar Adományozói Fórum éves konferenciáinak hagyományos záró programjaként ismét a MAF Társadalmi Befektetések Díj eredményhirdetése és a díjak átadására került sor, a leginnovatívabb, a legsikeresebb partneri együttműködésen alapuló, és a legnagyobb hatást elérő támogatási program kategóriákban, valamint a különdíjakat elnyert vállalatok részére. A díjazottak listáját itt tekintheti meg.

Kérjük, töltse le a konferencia programját és a konferencián elhangzott prezentációkat!

 

MAF Konferencia 2014

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/3711361.jpg

A konferenciát megnyitja Jelasty Radován, az Erste Bank Hungary Zrt. Elnök-Vezérigazgatója

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/143568DSC_0976.jpg

Nikoletti Antal, a Nemzetgazdasági Minisztérium nemzetközi gazdasági kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára is köszöntötte a konferencia résztvevőit

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/855750DSC_0995.jpg

Az „Amit mérünk, javulni fog!” című kerekasztal résztvevői balról: Kelenvölgyi Ágnes (MOL Nyrt.), Szinai Ádám (CIB Bank Zrt.), Nyilas Orsolya (Vodafone Magyarország Zrt.), Magyar Henrietta (Tesco-Global Áruházak Zrt.), Mezei Rudolf (Promecom Kft.), Szabó Eszter (GE), Kőszegi András (BrandTrend)

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/983621DSC_1348.jpg

Dr. Molnár Klára, a Magyar Adományozói Fórum igazgatója átadta a MAF Felelős Támogató Védjegyet Kanyó Rolandnak, a dm Kft. marketing és PR menedzserének

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/923103DSC_1355.jpg

Tölgyes Gabriella, a Nemzetgazdasági Minisztérium Foglalkoztatás-stratégiai Főosztályának vezető főtanácsosának előadása

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/814919DSC_1455.jpg

„Közösen a jövő vállalkozóiért!” című kerekasztal résztvevő balról: Hajna Csongor (Provident Pénzügyi Zrt.), Dózsa Imre (NNG), Bocskai István (OTP Bank Nyrt.), Tringer Ágoston (Invitel Zrt.), Dr. Czafrangó János (ERSTE Bank Hungary Zrt.), Kürti Tamás (KÜRT Kft.), Pistyur Veronika (Bridge Budapest)

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/225169DSC_1608.jpg

Palotai Borbála, a PwC marketing kommunikáció és üzletfejlesztés részlegének menedzserének előadása

http://www.donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/208740DSC_1644.jpg

Szabados Krisztián, a FLOW PR (Splendidea Public Relations Kft.) ügyvezetőjének előadása

Amit mérünk, javulni fog!